Friday, May 6, 2011

NinazTips | Apa Nak Buat dengan Kek Bantat?

Assalamualaikum dan Good Day semua!

Nina teringat masa mula-mula buat kek dulu, memang selalu bantat. Tapi masa tu tak pandai lagi, cepat-cepat nina masuk tong sampah. Tapi sayang la pulak sebenarnya.. Kek bantat ni boleh lagi dimakan.. cuma lembek la sikit.. Jadi apa nak buat dengan kek bantat?

1. Potong kecil-kecil dan bakar balik

Bila potong kecil-kecil, bakar balik sampai dia jadi rangup. Nina selalu kalau tray oven besar tu dalam 20 minit. Kalau oven kecil kena turunkan suhu oven, lepas tu bakar lama sikit. Kalau mula-mula buat mungkin kena bakar dua tiga kali. Kepingan kek ni, bila masih panas, memang dia lembut tapi bila dah sejuk, memang rangup ala ala biscotti gitew!! sukanyaaa!!!

2. Cake Ball!!!

'Crumb'kan atau hancurkan, campur dengan ganache, golek golek golek.. celup coklat.. hias! voila!! kelas gitew!!! Nina pernah terlupa masuk gula, bantat, bila makan macam nak tercekik sebab kek tu kering sangat.. Glup glap glup glap telan air hehe..

3. Kalau cupcake.. sandwich kan dengan ganache atau buttercream

Tangkup dua je.. dengan jam ke, ganache ke, butterceam ke, pasti langsai!!!

4. Buat triffle..

Hehe.. cara yang konon-konon kelas! Janji sedap.. bila dah campur segala mak nenek cocktail, mesti orang tak tau kek tu bantat!

5. Daripada ke tong sampah, bagilah burung makan.

Betul, tak tipu.. hari tu kek nina bantat tapi sibuk sangat tak sempat nak buat apa.. tersorok, lupa terus, nina campak atas tanah, gagak, merpati dan bermacam-macam burung datang makan. Dapat pahala tau! Pahala bagi binatang makan dan pahala tak membazir.

Cukuplah ya.. nanti korang bersemangat pulak nak buat kek bantat hehehe
Daaa!!!

No comments:

Post a Comment